קריית עתידים
יום רביעי, י"ז באב התשס"ז, 1 באוגוסט 2007, 17:16
קריית עתידים
בניין המשרדים הראשי בבסיס מטכ''ל. אלפי חיילים חדשים יצטרפו לקריה. צילום: שי סקיף, "במחנה"

האם צפוי בסיס מטכ"ל בלב תל אביב להשתנות לבלי הכר בשנים הקרובות? בתוך כעשור מתוכננים לקום בשטח הקריה חמישה בניינים רבי-קומות, אלפי מקומות חנייה תת-קרקעיים ויותר מרפאות, שק"ליות וספריות. אם תיושם אחת מתוכניות האב לפרויקט, יזכו גם אמ"ן וחיל הים לבניינים חדשים משלהם עוד בתוכנית: שדרוג שערי הכניסה לבסיס המאוכלס בצה"ל



ניר נוימן, "במחנה"

חמישה בניינים רבי-קומות חדשים, אלפי מקומות חנייה, טרמינלים ממוחשבים לכניסה, אולמות כנסים מפוארים וחדרי כושר - כך, על-פי התכנון, ייראה בסיס הקריה בתל אביב בעשור הבא. אישורה של תוכנית האב, הצפוי ככל הנראה להתקבל בתקופה הקרובה, יוביל להתנעת הפרויקט, בעלות כוללת הנאמדת בארבעה מיליארד שקל.
בסיס מטכ"ל הנו המחנה הצבאי שבו מרוכזת הכמות הגדולה ביותר של חיילים מבין בסיסי הקבע הצבאיים. שטחו הכולל הוא 192 דונם - נתון שווה ערך ל-15 קניונים בגודל ממוצע. על-פי התוכנית יחולקו מאות הדונמים בבסיס באופן הבא: יותר משבעה דונמים יוקצו לשימור, 44 דונם יישארו במתכונתם הנוכחית ובנייה חדשה תתאפשר על פני שטח עצום של 141 דונם.
הצורך בתוכנית אב חדשה לבסיס הקריה עלה בעקבות מספר תהליכים בשנים האחרונות, ובראשם שיווק קרקעות והעתקת עשרות בסיסים לנגב.
לאחר שנפסלה האפשרות להעתיק את הקריה כולה לדרום הארץ, הוחלט בצה"ל על נקיטת צעדים לצמצום השטח. במערכת הביטחון החלו בדיונים על מנת לקבוע: מהם הגופים הצבאיים והחוץ-צבאיים שמיקומם ב"קריה העתידית" הכרחי. כחלק מההכרעות בנושא, גם נגזר גודלם של המבנים שיוקמו, כמות כלי הרכב שיידרשו ומספר האנשים שישהו בבסיס.
בנוסף, בשל מעבר בסיסים דרומה, נוצרו אפשרויות לשיווק קרקעות של מחנות בכל רחבי הארץ ולמעבר חלק מהם ללב המטרופולין של תל אביב. כך למשל, שטחי בסיסים של אגף המודיעין בגלילות צפויים להימכר, והיחידות המאיישות אותם מתוכננות להעתיק את מקום מושבן לבסיס אחר. גם חיילי מחנה השלישות הראשית ברמת גן מתוכננים לעבור לתל אביב.
תוכנית זו נחשבת למובילה מבין שבע הצעות נוספות העומדות על הפרק, אך היא עודנה טעונה אישור סופי במערכת הביטחון. מרכז הבינוי המליץ על יישומה של התוכנית, שכבר הוצגה בפני ראש אגף התכנון ובכירים במשרד הביטחון.

עם ויקטור, בלי שאול

דרישת היסוד האדריכלית שהוצגה למתכנני הקריה העתידית התמקדה בהכרח של בנייה לגובה, על מנת לאפשר היקף נרחב של קרקע מאוכלסת על פני שטח מצומצם יותר. עם זאת, בשל חששות שונים, הוגבלו האדריכלים במספר הקומות שבאפשרותם יהיה לתכנן, ולאור זאת ימשיכו הדיירים ה"ירוקים" של הקריה להביט מעלה על מנת לצפות במגדלי עזריאלי.
במסגרת התוכנית צפויים שני שטחים קיימים להיגרע מבסיס מטכ"ל: אזור "קרן הקריה" יוחזר לעיריית תל אביב; ושטח המבנה המשמש כיום את מפקדת חיל האוויר, יימכר עם המעבר לבניין החיל השני שנבנה כיום.
כחלק מהפרויקט המתגבש, יזכו גם חיילי אגף המודיעין לבניינים חדשים.
בניין חדש לחיל הים צפוי אף הוא לקום כחלק מהתוכנית המוצעת. בניין זה יוקם על פני שטח כולל של 93 דונם, ויחליף את מבנה מפקדת החיל הנוכחי.
גם המרכז לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות (מפא"ת), הפועל תחת אחריות משרד הביטחון, יזכה לעבור לבניין חדש משלו.
הבניין החמישי והאחרון שיוקם במסגרת המהלך, מכונה בפי מתכנניו "מבנה ממשק ציבורי", הצפוי להוות קורת גג למספר יחידות המצויות בקשר קבוע ויומיומי עם אזרחים, ובהן חטיבת דובר צה"ל.
הרפורמה המתוכננת לא תפסח גם על חמשת שערי הכניסה לבסיס מטכ"ל: שער בגין (שרונה), שער ויקטור ושער קפלן יישארו במיקומם הנוכחי אמנם, אך יזכו לשדרוג משמעותי בדמות הקמת טרמינלים חדשים וממוחשבים. שער דוד, הפונה לרחוב קפלן, צפוי להיסגר, וייתכן כי גם שאר שאול לא ימשיך לפעול.
11 מבני הכורכר, שמצויים בשטח המחנה והוקמו על-ידי קהילת הטמפלרים עוד במהלך המאה ה-19, מיועדים לשימור ולא צפויים להיפגע בכל מקרה במסגרת תוכנית האב. רבים מהם יוטמעו בתוך מבנים חדשים וגדולים בהרבה, תוך שמירה על צורתם המקורית ועל סגנון הבנייה הייחודי.

2000 מקומות חנייה

בתכנון הבסיס המחודש, הנבחן בימים אלו, הושקעו מאמצים רבים בחשיבה על מרחב העבודה הנדרש לכל משרת במחנה. כחלק מהמהלך צפויים להצטרף לבסיס אלפי חיילים חדשים. בהתאם לכך יוקצו במחנה 21 דונם להקמת מבנים שייעודם רווחת הפרט של החיילים: בנקים, שק"ליות, אולמות כנסים, חדרי מורשת, מרפאות, ספריות, בתי-כנסת וחדרי כושר. מפקדת הבסיס תתרחב בחמישה דונמים נוספים שעליהם יוקמו מחסנים, שלמייה, מבני אבטחה ומנהלה.
נוסף לאלו, צפויים להיבנות למעלה מ-2000מקומות חנייה חדשים, שיצטרפו ל-1700 החניות הקיימות כיום. רוב מקומות החנייה, על-פי ההערכות, יהיו תת-קרקעיים, בהתאם להנחת היסוד לפיה מתחת לכל בניין חדש שיוקם, ייבנה גם חניון.
עבודת המטה שעוסקת בתוכנית האב לבסיס החלה עוד בשנת 2002, ועברה מאז גלגולים שונים. מסכת האישורים המורכבת להתנעת הפרויקט, מקשה גם על קביעת לוח זמנים להתחלת הבנייה, ועל כן אין לדעת מתי נזכה להביט במבנים שיעטרו את "הקריה החדשה". על-פי ההערכות, הזמן הדרוש להקמת כל אחד מהבניינים עומד על בין שלוש לארבע שנים, ואי לכך משערים בצה"ל כי יידרש כעשור על מנת להשלים את התוכנית באופן סופי, על כל מרכיביה.